Trogir nyaralás

Trogir a Split-öböl északi részén egy kis szigeten fekszik. Trogir az egyik legkedveltebb horvát város a magyar turisták között. Ide is több ezren látogatnak el évente, csattogtatják a fényképező gépüket és mesélnek hosszasan hazaérkezvén a látottakról. Talán nem véletlenül, hiszen Trogir az egyik legeredetibb, legközépkoriasabban megmaradt horvát város. Ha először járunk Trogriban, akkor úgy tervezzük meg a napi utunkat, hogy legyen egy kis időnk körbejárni az óvárost, legyen egy kis időnk átvenni és átérezni a több mint kétezer éves történelemmel rendelkező kikötőt, sétányt és az óváros házait, utcácskáit.

Trogir történelméről annyit érdemes tudni, hogy már lakott volt az i.e. III. században. Az 1100-as években magyar kézre került Trogir, ide (is) menekült IV. Béla a Tatárjárás idején és itt őrzik a koronázási palástját. Közel 500 éven keresztül velencei fennhatóság alá tartozott, csak tízen néhány éve önálló horvát város.

Trogir

Ha kocsival érkezünk a városba, hajtsunk tovább az öreg hídon, az óváros előtt és az új hídon is. Ekkor kijutunk a kikötőhőz vezető úthoz. Itt jó eséllyel találunk parkolóhelyet. Innen néhány perc sétával visszajutunk az óvároshoz.

Trogirban alapvetően négy dolog fog érdekelni, négy dolog fog megérinteni és ledöbbenteni. Az első az óváros ódon középkori falai, tornyai és sétánya. Ha itt járunk, arra gondolhatunk, hogy valami ilyesmit láthatott IV. Béla királyunk, amikor erre járt. Másodsorban az óváros épületei és sikátorai. Harmadrészt a Sv. Lovro katedrális a megmászható tornyával és kilátásával. Végül, de nem utolsó sorban a sziget végén fekvő Kamerlengo-erőd. Az Erőd pontosan úgy néz ki, mint egy játék vár, annyi különbséggel, hogy ez a vár életnagyságú és belépő megfizetése ellenében saját magunk is felfedezhetjük a vár belsejét. Sok jóra ne számítsunk, a vár belseje ki van pakolva és székekkel van megtöltve az itt rendezendő előadások részére.

Trogiri sétánk során hamar bejutunk a főtérre. Itt a legtöbb ember a Sv. Lovro katedrálisba siet. Tartsunk mi is velük és másszunk fel a három szint magas harangtoronyba. A harangtoronyból igazi középkori kilátás nyílik az óvárosra. A kilátást sajnos a háttérben a helyi hajógyár darui zárják. Ugyan a katedrális területén tilos a fényképzés és a videózás, de érdemes azért innen egy pár fotót készíteni.

Az óváros megtekintése és felfedezése után sétáljunk végig a kikötői sétányon. A sétányon árusok, fényes hajók és hívogató éttermek társaságában érkezünk el a Kamerlango erődig. A várat eredetileg a torgiriak kezdték el építeni a Velencei Köztársaság támadásai ellen. Végül bevette velence Trogirt, majd a velenceiek továbbépítették az erődöt. Ők a török támadása elleni védelemként folytatták az erőd építését.

Trogir

Trogir felfedezése után sétáljunk vissza a kocsikhoz és vegyük célba a Ciovo sziget kiépített, vagy éppen a vadregényes strandjait, tengerpartjait és töltsük strandolással napunk további részét.