Rám-szakadék

A Rám-szakadék nem csak a térség, de hazánk egyik legnépszerűbb kirándulóhelye, a festői szépségű helyet évente több tízezren keresik fel. Azonban jó tudni, hogy a természeti adottságai miatt az egyik legnehezebben járható túraútvonal, gyakori a sziklaomlás és a kőgurulás, ezért fokozott óvatosság szükséges.

A Visegrádi-hegység és a Börzsöny között található festői Dunakanyar, amely egyike Magyarország legszebb tájegységének. A környéken számos túraútvonal található, amelynek egyike a vadregényes szurdokvölgy a Rám-szakadék, amely a Visegrádi-hegységben húzódik Dobogókő és Dömös között. A szurdok 15 millió évvel ezelőtti vulkanikus tevékenység révén jött létre.

A Rám-szakadékot és környékét a Pilisi Parkerdő Zrt. gondozza és tartja karban, 2013-ban a kedvelt turistaútvonalat teljesen felújították, és biztonsági szempontból kapaszkodó korlátokat és létrákat helyeztek ki. A Rám-szakadék egyike a legnehezebben bejárható jelzett túraútvonalaknak, így a természetjáróknak számos kihívással kell megbirkózni. A szűk sziklafalak néhol merőlegesek, és a mélységük helyenként 35 métert is elér, és jellemzően 110 méteres a szintkülönbség. Olvadáskor és nagy esőzések után igen gyakori, hogy a folyamatosan csordogáló víz patakká duzzad fel.

Rám-szakadék

Rám-szakadék megközelítése

A Rám-szakadék több útvonalon is megközelíthető, azonban balesetek elkerülése érdekében az üzemeltető kizárólag alulról- felfelé, Dömös irányából Dobogókő felé haladást javasolja, illetve fentről lefelé a sárga jelzésű útvonalat, a Lukács-árokba vezető úton keresztül!

Dömösnél a Király-kúti utca a túra kiinduló pontja, a templomtól piros jelzést, a parkolótól zöld jelzést kell követni. Az aszfalt utat elhagyva át kell kelni a Malom-patak hídján, majd a patak mentén a zöld jelzést kell követni. A Rám-szakadék egyaránt megközelíthető az aszfaltúton és a patak menti zöld sáv jelzésen, de itt több elágazásra kell figyelni: a Szent-fakápolna után a balra haladó piros háromszög jelzés a Vadálló-köveken át a Prédikálószékig vezet, majd a jobbra ágazó sárga jelzésen keresztül a Lukács-árokba juthatunk el. Ezt követően a piros és a zöld jelzés párhuzamosan halad, amely egészen a Rám-szakadék alsó pihenőjéig vezet el. Itt a jelzések ketté válnak, a zöld jelzést követve érhető el a Rám-szakadék, míg a piros sávon a Szőke-forrás-völgy irányába mehetünk. Lefelé a sárga jelzés mentén kényelmes, enyhén lejtő túraútvonal vezet el a Lukács-árok irányába. Majd menet közben a patakon átkelve jutunk el a Dömös felé tartó aszfaltos útra. De a dömösi parkoló a sárga jelzésű patak-menti úton is megközelíthető.

Dobogókő irányából a sárga jelzés mentén érhető el a Rám-szakadék felső pihenője, ide csatlakozik be a zöld jelzés, amely aztán végig vezet a szakadékon.

Tanácsok a biztonságos túrázással kapcsolatban

A Rám-szakadékban történő balesetek elkerülése érdekében az üzemeltető számos dologra hívja fel a turisták figyelmét, melyeket feltétlenül érdemes betartani.

• Kizárólag alulról felfelé Dömös irányából Dobogókő felé, illetve fentről lefelé a sárga jelzésű útvonalon, a Lukács-árokba vezető úton javasolt közlekedni!
  • Kedvezőtlen időjárási körülmények esetén nem ajánlott a Rám-szakadékban túrázni!
  • Mindig a kijelölt túrajelzést követve haladjunk, és a szakadékba való ki-be mászás életveszélyes.
  • A kihelyezett létrákat és kapaszkodó korlátokat rendeltetésszerűen használjuk.
  • A csúszós utak miatt különösen fontos a megfelelő cipő, és a terepviszonyoknak megfelelő túraöltözék viselete.

Az információk megtalálhatók a Pilisi Parkerdő  Zrt. hivatalos oldalán, a https://parkerdo.hu/turizmus/latnivalok/ram-szakadek/ oldalon, ezenkívül számos érdekesség olvasható a környék túraútvonalairól, és látványosságairól.